Cross czy enduro? Co wybrać?

Motocross

Wybór motocykla nie należy do najłatwiejszych kwestii. Wiele osób zastanawia się czy kupić pojazd typu enduro czy cross. Obydwa przeznaczone są do jazdy w terenie, więc na czym polega różnica między nimi?

Enduro – dla kogo jest przeznaczone?

Motocykl tego typu jest przeznaczony do dłuższych tras niż do typowej jazdy w terenie. Nie będzie stanowiło problemu dla niego pokonanie kilku przeszkód jak wzniesienie czy jazda po lesie. Przeznaczony jest do pokonywania turystycznej jazdy jak dalekie trasy przez polne drogi czy asfalt pokryty dziurami. Polecany jest dla osób, które szukają motocykla radzącego sobie w różnych warunkach. Duża zaletą enduro jest stosunkowo niska cena, intuicyjna obsługa oraz oczywiście przyjemność korzystania z jazdy. Można podzielić je na kilka typów:

Hard Enduro

Jest to motocykl typu sportowego, potocznie nazywanego „cross z dużymi lampami”. Minimalistyczna konstrukcja, mała masa oraz stosunkowo prosta obsługa pozwala na duże szaleństwa w terenie. W tym przypadku liczba przyrządów w kokpicie została ograniczona do minimum.

Dual Enduro

Jest przeznaczony na praktycznie każdą drogę. W dłuższą podróż możemy zabrać zarówno pasażera, jak i średni bagaż. Jest on znacznie cięższy niż hard Enduro, więc ostra i szybka jazda w terenie zazwyczaj bywa niemożliwa.

Funduro

Potocznie zwane jako miejskie enduro. Koła są w rozmiarze 19 cali, co poprawia jazdę na asfalcie i zakrętach. Coś za coś. Dzieje się to kosztem sprawności w terenie.

Enduro turystyczne

Cechuje go duży rozmiar, wygoda, waga i funkcjonalność. Nadają się one do ekstremalnej jazdy w terenie. Na drogach asfaltowych sprawiają się również doskonale.

Pamiętajmy, że zakup motocykla typu enduro nie jest prosty zwłaszcza dla poczatkujących. Należy wiec odpowiedzieć sobie na pytanie, jak często będziemy się na nim poruszać, jakie mamy doświadczenie oraz jaki budżet chcemy przeznaczyć na zakup.

Motocykl typu cross

Jest on przeznaczony do sportowej jazdy w terenie, czyli motocrossu. Jego wielką zaletą jest połączenie dużej mocy i niskiej wagi, co idealnie przekłada się na warunki jazdy. Crossy można podzielić na dwa typy:
Cross cywilizowany, czyli taki, który posiada homologacje drogową i jest wyposażony w kierunkowskazy, elektronikę oraz światła.
Drugim typem jest motocykl przeznaczony tylko i wyłącznie do jazdy sportowej. Maszyny te nie posiadają drogowej homologacji, nie znajdziemy w nim również świateł, rozrusznika oraz kierunkowskazów. Odpalane są „z kopa” i cechują się niska wagą i dużym zasobem mocy pozwalający na jazdę nawet po najtrudniejszym terenie.
Przed zakupem należy dokładnie się zastanowić, co tak naprawdę nas interesuje. Motocykle wyczynowe są bardziej agresywne, co pozwala na dynamiczniejszą jazdę pełną wrażeń. Utrzymanie maszyny crossowej jest trudniejsze i bardziej wymagające. Oprócz kosztów ważna jest świadomość. Trzeba wiedzieć, kiedy i co należy wymienić lub wyregulować.

Niestety nie istnieje motocykl przeznaczony do każdej jazdy. Jeśli przed zakupem wciąż nie jesteśmy zdecydowani, należy przejechać się crossem, jak i enduro.

Artykuł powstał we współpracy z Honda Plaza.

Zobacz też to:


Mały kotekZa każdym razem kiedy zapominasz dać lajka pod wpisem, gdzieś na świecie ginie mały kotek:

Wypowiedz się

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 589
s