Czy warto inwestować w system CRM w średniej firmie?

Biuro w apartamencie

Pytania o celowość i zakres informatyzacji w firmie stawia sobie wielu szefów przedsiębiorstw z sektora MSP. Inwestycje w różnego rodzaju systemy wspomagające poszczególne funkcje i procesy realizowane w firmie mogą okazać się przepustką do usprawnienia działania firmy. Jednak niewłaściwie zastosowane okazują się jedynie kosztownym wydatkiem. Czy warto więc w małych lub średnich przedsiębiorstwach inwestować w specjalistyczne oprogramowanie dla firm? Odpowiedź jest prosta: tak, ale pod pewnymi warunkami.

Narzędzie jak każde inne

Oprogramowanie dla firm to w przedsiębiorstwie jedynie narzędzie. I reguły dotyczące korzystania z narzędzi określają sens inwestowania w firmie w różne systemy informatyczne, takie jak między innymi programy magazynowe,  system wspomagający zarządzanie produkcją, wdrażający elektroniczny obieg dokumentów czy ułatwiający zarządzanie personelem. Oprogramowanie dla firm ma jednak znacznie więcej możliwości – jest w stanie wspomagać już każdy proces realizowany w przedsiębiorstwie.

Co „potrafią” specjalistyczne systemy komputerowe dla przedsiębiorstw: http://www.sente.pl/system-sente/sprzedaz-crm/
Jak każde narzędzie, również i system informatyczny musi być odpowiednio wykorzystywany, dopasowany do celu do którego jest wykorzystywany. I oczywiście musi być używany przed odpowiednio wyszkolonych ludzi, świadomych możliwości jakie dany system daje. Mówić krótko: nawet doskonałe narzędzie okazuje się całkowicie nieprzydatne, gdy jest nieumiejętnie lub niewłaściwie używane.

Biuro w firmie

System CRM: klient pod lupą

Cel istnienia firmy jest jasno określony: jej działalność ma przynosić zyski. Źródłem przychodów są zaś klienci. To właśnie dlatego zarządzanie odpowiednimi relacjami z klientami ma w każdej firmie znaczenie kluczowe. I o ile w przypadku, gdy firma współpracuje z kilkoma klientami, zarządzanie za pomocą prostych narzędzi (choćby arkuszy kalkulacyjnych) nie stanowi problemu, to w przypadku większej liczby klientów sytuacja się komplikuje. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi informatyka. System CRM, czyli specjalistyczne oprogramowanie dla firm umożliwiające zarządzanie relacjami z klientami wydaje się rozwiązaniem idealnym. Co umożliwia taki system? Pozwala przede wszystkim na gromadzenie w jednym miejscu wszelkich danych dotyczących historii współpracy z danym klientem – sprzedawanych usług czy towarów, cen, warunków płatności, osób odpowiedzialnych za kontakty. To cenne dane, ponieważ umożliwiają między innymi ocenę rentowności współpracy z poszczególnymi klientami, pozwalają na prowadzenie spójnej polityki rabatowej. Osobom zarządzającym firmą, program CRM daje zaś przekrojowe informacje, niezbędne do sprawnego kierowanie przedsiębiorstwem.

Program CRM: dynamiczne zarządzanie personelem

Ważną korzyścią związaną ze stosowaniem systemu CRM jest możliwość wykorzystania go do zarządzania personelem. Bieżące informacje o efektywności np. handlowców (a te dane z programu CRM łatwo pozyskać) pozwalają na stworzenie sprawnego systemu motywacyjnego. System CRM pozwala też na uniezależnienie się firmy od rotacji pracowników. Przypadki, gdy utrata sprawnych handlowców wiązała się z perturbacjami we współpracy z obsługiwanymi przez nich klientami, znane są chyba każdemu szefowi przedsiębiorstwa. System CRM częściowo uodparnia firmę na takie przypadki, bowiem cała historia współpracy pozostaje w zasobach firmy, a nie notatniku handlowca.

Zobacz też to:


Mały kotekZa każdym razem kiedy zapominasz dać lajka pod wpisem, gdzieś na świecie ginie mały kotek:
Śledź mnie na Feedly

Wypowiedz się

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

979
s