Joga dla początkujących. Porady

Joga dla początkujących - porady

Joga to dyscyplina fizyczna i umysłowa, która powstała w starożytnych Indiach. Jest to praktyka postaw, technik oddechowych i medytacji, których celem jest przyniesienie duchowego spokoju.

Na początek trochę banałów

W ostatnich latach joga staje się coraz bardziej popularna. Wykazano, że ma wiele korzyści zdrowotnych zarówno dla ciała, jak i umysłu. Od zwiększonej elastyczności po obniżony poziom stresu, joga może poprawić twoje życie na wiele sposobów.

Praktyka jogi może pomóc złagodzić objawy lęku i depresji, ponieważ zmusza cię do skupienia się na chwili obecnej i głębokiego oddychania. Joga zwiększa również twoją siłę, równowagę i wytrzymałość, co może pomóc w radzeniu sobie ze stresem.

Ten rodzaj ćwiczeń pomógł osobom z problemami ze zdrowiem psychicznym, dając im coś, co mogą robić samodzielnie, bez potrzeby przyjmowania leków lub sesji terapeutycznych. Joga to przystępna forma ćwiczeń, którą może wykonywać każdy, niezależnie od wieku i poziomu sprawności.

Co można zyskać dzięki jodze?

Joga może pomóc Ci utrzymać formę, poprawić elastyczność, odtruć organizm i złagodzić stres. Pozycje jogi są zaprojektowane do pracy na określonych częściach ciała i istnieje wiele różnych rodzajów pozycji jogi, które można wykonywać w domu. Joga w domu nie wymaga żadnego wymyślnego sprzętu ani kosztownych zajęć. Oto kilka wskazówek dla początkujących, jak ćwiczyć jogę w domu dla początkujących, którzy chcą rozpocząć praktykę w domu.

Jak przygotować się do jogi?

Joga to świetny sposób na poprawę samopoczucia, ale zanim zaczniesz ćwiczyć, ważne jest, aby nauczyć się podstawowych zasad.

  1. Znajdź wygodne miejsce do ćwiczeń. Jogę można ćwiczyć na podłodze lub na macie, ale upewnij się, że jest to wygodne miejsce, w którym nie będziesz odczuwać zbyt dużego nacisku na plecy. Ważne jest również znalezienie cichej przestrzeni, w której nie będzie żadnych zakłóceń. Jeśli trzeba, pozamykaj okna i wyłącz telefon.
  2. Zacznij od kilku podstawowych pozycji: w jodze jest wiele różnych pozycji i na początku może to być przytłaczające, jeśli nie wiesz, które z nich są najlepsze dla początkujących. Najbardziej podstawowe pozycje to pozycja drzewa i pozycja psa w dół, które pomagają rozciągnąć mięśnie pleców i zapewniają większą elastyczność w ścięgnach podkolanowych.
  3. Uważnie wsłuchaj się w skupieniu w swoje ciało: to niezwykle ważne jest, aby praktykując jogę, wiedzieć co mówi ci ciało.

Twoje fizyczne ciało poinformuje cię, że musisz się zatrzymać i odpocząć, nawet jeśli twój umysł mówi ci, że praktyka jest świetna. Te odczucia są częścią tego, jak twoje ciało informuje cię o tym, jak się czuje i ile pozostało mu energii. Na przykład, jeśli doznanie w ramieniu lub klatce piersiowej mówi nam, że osiągnęliśmy dzisiaj limit ćwiczeń, znamy to odczucie i powinniśmy poświęcić czas na zrobienie innych rzeczy. Nasze ciała często czują się zmęczone lub obolałe po praktykach jogi – to zupełnie naturalne. Nie przekraczajmy granic, które sygnalizuje ci ciało.

Jeśli dana pozycja lub ruch jest dla ciebie niewygodny, wróć do niego później. Używaj oddechu jako przewodnika, aby próbować optymalnych pozycji.

Ubranie do jogi

Toczy się wiele dyskusji na temat tego, co należy nosić podczas uprawiania jogi. Często mówi się, że nie powinniśmy nosić zbyt ciasnych lub zbyt luźnych ubrań. Chodzi o to, aby ubrania nie utrudniały ani nie odwracały uwagi od praktyki jogi. Ta debata może być postrzegana w sposobie, w jaki wiele osób ubiera się, gdy ćwiczą (lub nie ćwiczą) jogi: niektórzy noszą rajstopy, legginsy i stroje, które pochlebiają ich ciału, podczas gdy inni wolą nosić spodnie lub szorty do jogi, które są luźne dopasowywanie. W tej kwestii panuje tylko jedna zasada: ma ci być jak najwygodniej. Wszystko inne się nie liczy.

Jakie są rodzaje jogi?

Joga niejedno ma imię. Tak jak bieganie dzieli się na różne odmiany, tak samo joga dzieli się na kilka wariantów. Istnieje wiele różnych rodzajów jogi. Wszystkie mają swoje zalety i techniki. Cztery najpopularniejsze rodzaje jogi w Polsce to Hatha Yoga, Vinyasa Yoga, Iyengara Yoga i Ashtanga Yoga. Brzmi przerażająco? Niekoniecznie. Joga nie musi być trudnym pojęciem, więc pozwól, że wyjaśnię ci krótkie pojęcia trzech najbardziej popularnych odmian jogi.

Hatha joga to najpopularniejszy rodzaj jogi w Stanach Zjednoczonych. To delikatna forma skupiająca się na oddychaniu i pozach, którą może wykonać każdy, niezależnie od wieku i poziomu sprawności.

Vinyasa joga to dynamiczna forma jogi z pozycjami, które przechodzą jedna w drugą w sposób, który tworzy intensywną sesję treningową. To także świetny sposób na złagodzenie stresu i poprawę ogólnego stanu zdrowia, ponieważ poprawia krążenie i trawienie.

Iyengar joga to starożytna forma jogi opracowana przez BKS Iyengara, znanego jako „ojciec współczesnej jogi”. Ten typ skupia się na wyrównaniu, dzięki czemu możesz w pełni wykorzystać każdą pozę, nie robiąc sobie krzywdy ani nie ryzykując kontuzji.

Jak sprawić, by domowa praktyka była bardziej satysfakcjonująca?

Praktyka domowa jogi jest kluczem do udanej praktyki jogi. To tam następuje prawdziwa transformacja. Praktyka domowa może być satysfakcjonująca, jeśli zastosujesz się do kilku prostych wskazówek:

  1. Utrzymuj prostą praktykę domową, zacznij od 5 minut powitania słońca rano i wieczorem. Pomoże Ci to pozostać skupionym na oddechu i świadomym swojego ciała.
  2. Przyzwyczajaj się do wykonywania asan przed pójściem spać, to pomoże ci lepiej spać i mieć bardziej spokojny umysł w ciągu dnia.
  3. Zacznij od jednej pozy i stopniowo buduj do 10-15 minut łatwych pozycji, zanim zaczniesz od bardziej zaawansowanych pozycji, takich jak balansowanie ramionami lub inwersje
  4. Jeśli jesteś nowy w jodze, zacznij od delikatnych praktyk, takich jak Yin Yoga lub Restorative Yoga
  5. Ćwicz, kiedy twoja energia jest wysoka (wczesny poranek) lub niska (późny wieczór). Środek dnia jest najmniej efektywną porą.

Dla kogo jest przeznaczona joga?

Joga jest nie tylko dla młodych ludzi. Jest to praktyka, która istnieje od wieków i ma na celu pomoc ludziom w każdej grupie wiekowej. Joga może być korzystna w każdym wieku, ale ważne jest, aby na początku przygody znaleźć odpowiedniego instruktora i styl, który będzie dla Ciebie odpowiedni.


Wypowiedz się

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tu wpisz, czym wartościowym chciałbyś się podzielić na temat tego wpisu.
Każdy komentarz jest kierowany do kolejki do moderacji. Wszelkie próby spamu, szerzenie szkodliwych poglądów, obrażanie ludzi lub wchodzenie butami ze słomą są automatycznie odrzucane.