Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat Rozszerzonej Rzeczywistości

Rozszerzona rzeczywistość

Rzeczywistość wirtualna – to już dla Ciebie nic nowego, prawda? Kojarzysz ją z filmów science-fiction, korzystasz w przypadku gier komputerowych, znasz z symulatorów. Ale czy wiesz, czym jest rzeczywistość rozszerzona? A może to dla Ciebie kompletna nowość? Tymczasem okazuje się, że rzeczywistość rozszerzona (zwana także Augmented Reality lub w skrócie AR) to nie mrzonki, a… prawdziwa rzeczywistość! Dlatego czas omówić wszystko, co naprawdę powinieneś wiedzieć na temat AR.

Rozszerzona rzeczywistość – terminy, które warto znać

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Augmented Reality? W takim razie najpierw musisz poznać jej kilka najważniejszych terminów.

Augmented Commerce – co to?

Augmented Commerce oznacza nic innego, jak wykorzystanie Rzeczywistości Rozszerzonej w procesie dokonywania zakupu oraz sprzedaży online. To rozwiązanie ma na celu wirtualnie pokazać klientom produkty w ich rzeczywistym środowisku np. w sklepie, jeszcze zanim zdecydują się je kupić. Augmented Commerce to kolejny krok w ewolucji eCommerce. Możesz spotkać się także z pojęciami takimi jak aCommerce lub a-commerce. Co to oznacza? Przede wszystkim, dzięki tej technologii klienci, którzy wykonują zakupy przez internet, mogą przy użyciu telefonu (czyli rozszerzonej rzeczywistości), wirtualnie „przymierzyć“ rzeczy we własnym domu. Sprawdza się w to wielu branżach – odzieżowej, wnętrzarskiej, itp.

SLAM – mapowanie i lokalizacja w jednym

SLAM (simultaneous localization and mapping) – określane po polsku jako jednoczesna lokalizacja i mapowanie/odwzorowanie. To seria bardzo złożonych obliczeń i algorytmów, które razem tworzą mapę nieznanego środowiska. W dokładnie tym samym czasie śledzą lokalizację w przestrzeni. Algorytmy SLAM są dostosowane do dostępnych zasobów. Gdzie stosuje się takie rozwiązanie? Np. w łazikach planetarnych, bezzałogowych statkach powietrznych, czy najnowszych robotach domowych.

Wnętrze

Rzeczywistość zmniejszona – DR

Diminished Reality – to najogólniej i najprościej tłumacząc – rzeczywistość zmniejszona, czyli bezpośrednie przeciwieństwo AR. W przypadku Augmented Reality celem jest powiększenie rzeczywistego świata, rozszerzenie go o dodatkowe elementy. W przypadku DR, celem jest usuwanie, tudzież eliminacja niechcianych obiektów z widoku rzeczywistego. W niektórych przypadkach AR łączy się z DR, by zapewnić dodatkowe, wyjątkowe wrażenia wizualne. Diminished Reality często wykorzystuje się przy tworzeniu filmów, gdy zachodzi potrzeba usunięcia niechcianych obiektów.

Mediated Reality – rzeczywistość pośrednia

Mediated Reality – zwana jest rzeczywistością pośrednią (najczęściej przy pomocy komputera). Zadaniem tego typu rzeczywistości jest alarmowanie naszej percepcji rzeczywistości poprzez dodawanie, manipulowanie lub usuwanie informacji. Odbywa się to za pomocą urządzeń przenośnych, czyli takich jak: zestaw słuchawkowy czy smartfon. Komputerowa rzeczywistość została wykorzystana do poprawy percepcji wzrokowej jako pomocy dla osób niedowidzących. Zastosowania MR obejmują urządzenia, które pomagają ludziom lepiej widzieć, a także urządzenia do gier i naprawy sprzętu, medycyny, interfejsy do udzielania zdalnych porad ekspertów i wskazywania drogi.

5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o Rozszerzonej Rzeczywistości

Chcesz dowiedzieć się więcej o AR? W takim razie świetnie trafiłeś. Oto 10 kwestii, które (prócz podstawowych pojęć) zdecydowanie powinieneś znać.

#1: AR – czym dokładnie jest Rozszerzona Rzeczywistość?

Na samym początku wytłumaczyłem, mniej więcej, czym jest AR. Jednak, gdyby zastanowić się nad tym „głębiej”? Rozszerzona Rzeczywistość pozwala zintegrować świat rzeczywisty z tym, który generowany jest komputerowo. W przeciwieństwie do VR (virtual reality) nie zatracamy się w nim w 100%. Wręcz przeciwnie – w przypadku AR 25% naszego widzenia stanowi rzeczywistość rozszerzona, a 75% to nadaj realny świat.

Krótko i na temat? Rozszerzona Rzeczywistość pozwala zintegrować rzeczywisty świat z tym, co zostało wygenerowane komputerowo (mogą to być obiekty statyczne, ruchome etc.). To poszczególne obiekty stworzone cyfrowo zostały połączone z naszym widzeniem, nie zaś odwrotnie.

#2: Wpływ Rzeczywistości Rozszerzonej na handel i marketing

Rzeczywistość Rozszerzona już od momentu, gdy powstawała, przewidywała zmianę sposobu, w jaki ludzie mają postrzegać otaczający ich świat. Dziś jednak okazuje się, że AR zrewolucjonizuje także sposób, w jaki robimy zakupy online. I to… bardzo bezwiednie! Nie zdajemy sobie sprawy, że tych kilka aplikacji, znajdujących się w naszym telefonie to właśnie Rzeczywistość Rozszerzona.

Innowacje w handlu detalicznym w Internecie szybko się rozwijają. Dlatego więc rzeczywistość rozszerzona może wprowadzić, a nawet już wprowadza, powiew świeżości do eCommerce. Marketerzy i sprzedawcy coraz częściej zaczynają koncentrować się na tworzeniu spójnego doświadczenia zakupowego zarówno w Internecie, jak i poza nim. To właśnie tutaj technologia odgrywa kluczową rolę w angażowaniu kupujących za pośrednictwem obu tych kanałów. Rzeczywistość rozszerzona pozwala sprzedawcom oferować bardziej osobiste, interaktywne wrażenia, które zmienią sposób, w jaki robimy zakupy raz na zawsze.

Smartfon

Rzeczywistość Rozszerzona wprowadza realizm w te potencjalne scenariusze: przymierzamy nową bluzkę, dopasowujemy kanapę do mieszkania, patrzymy czy meble sprawdzą się w ogrodzie, a samochód będzie dobrze wyglądać na naszym podjeździe. I to wszystko jedynie za pomocą smartfona. Nie musimy przecież biegać po ulicy w futurystycznych goglach. Zastosowanie AR umożliwia kupującym poprzez internet zapoznanie się z produktami, które wcześniej były tylko płaskimi, statecznymi obrazami. Dziś wystarczą aplikację, by to zmienić… no i, by zwiększyć konwersję i sprzedaż. Konsumenci chcą mieć pewność swoich zakupów, a same zdjęcia i wymiary mebli nie mogą zastąpić intymności wypróbowania produktów w prawdziwym środowisku w czasie rzeczywistym. Ten nowy sposób robienia zakupów pomaga konsumentom w podejmowaniu decyzji zakupowych, jednocześnie pozytywnie wpływając na sprzedaż i zwroty produktów dla sprzedawców detalicznych.

#3: Jak działa Rzeczywistość Rozszerzona?

W przeciwieństwie do VR nie mamy tutaj do czynienia z rozbudowanymi goglami, dodatkowymi kontrolerami, czy słuchawkami. Nie potrzebujesz praktycznie żadnego specjalistycznego sprzętu. Hełmy lub stroje, które znasz z filmów science-fiction… możesz odesłać do lamusa. Żeby wypróbować rozszerzoną rzeczywistość dziś wystarczy Ci smartfon.

Rozszerzona Rzeczywistość pozwala zobaczyć świat, który został wygenerowany komputerowo praktycznie za pomocą tego, co znajduje się w Twojej kieszeni. Możesz skorzystać z AR we własnym pokoju, parku, centrum handlowym, a nawet… samochodzie! Oprócz smartfonowych aplikacji, niezwykle popularne staje się wykorzystywanie AR w formie dodatkowej nawigacji lub informacji w samochodach osobowych. Na przedniej szybie wyświetlane są informacje, które widzi tylko kierowca. Jednocześnie nie musi odrywać wzroku od przedniej szyby, by uzyskać potrzebne mu dane.

#4: Jakie jest praktyczne zastosowanie Rozszerzonej Rzeczywistości?

Kolejne, co musisz wiedzieć to to, że AR nie służy wyłącznie do gier! Nie jest to kwestia czysto rozrywkowa. Wręcz przeciwnie. Innowacyjna rozszerzona rzeczywistość może być wykorzystywana w nawigacji samochodowej (jak już wcześniej było wspomniane), ale także:

  • W marketingu,
  • Przy naprawie samochodów, maszyn i innych pojazdów,
  • W edukacji,
  • W architekturze, projektowaniu i budownictwie,
  • Jako GPS,
  • W branży podróżniczej,
  • W sprzedaży detalicznej,
  • W medycynie, wojsku,
  • W biznesie, np. jako rozszerzone narzędzie pracy zespołowej.

Przemysł

#5: Zalety AR – Rozszerzonej Rzeczywistości

Ogromną zaletą Augmented Reality jest możliwość zintegrowania świata rzeczywistego (czyli tego, który widzimy) z obiektami utworzonymi graficznie, komputerowo. Tym samym – nasza percepcja nie zostaje w pełni zawładnięta przez komputerowy świat.

Rozszerzona Rzeczywistość pozwala rozwijać się branżom, które muszą iść z duchem czasu. Pomagają wybić się na tle konkurencji, ale też zdobyć absolutnie bezcenną wiedzę. Nasze ręce, często także uszy pozostają wolne – w pełni gotowe na realny świat. AR pozwala nam uruchomić myślenie trójwymiarowe, a do tego potrzebny jest jedynie smartfon lub okulary AR, nie zaś cały drogi, ciężki sprzęt.

Po więcej informacji o Rozszerzonej Rzeczywistości zachęcam sięgnąć tutaj: https://ttpsc.com/pl/augmented-reality/


E-booki

1 Komentarz

  1. P.T.

    Nie mogę się doczekać, kiedy ta rzeczywistość na stałe wejdzie do gier komputerowych.

Wypowiedz się

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2,475

Szukałeś mnie na Instagramie?