Hej hej! Obserwuj mnie na Instagramie: marcinkaminski_pl

Samochód elektryczny czy spalinowy? Co zanieczyszcza bardziej?

Ładowanie energii w samochodzie elektrycznym
Częstym argumentem jest to, że pojazdy elektryczne nie zanieczyszczają powietrza, ale energia do ich zasilania zanieczyszcza je bardzo. Niektórzy nawet twierdzą, że zanieczyszczają bardziej niż samochody spalinowe. Jeśli zwracamy uwagę na źródło pochodzenia energii elektrycznej do zasilania samochodów elektrycznych, czy nie powinniśmy zrobić tego samego dla pojazdów zasilanych paliwem kopalnym?

Poniższa treść powstała dzięki zgodzie właściciela kanału na Youtube. Daniel Grzyb prowadzi interesujący kanał poruszający tematykę przyjaznej motoryzacji. Warto zasubskrybować odwiedzając jego kanał klikając w batona poniżej:

Kanał YT Daniel Grzyb

Ile energii zużywa produkcja paliwa?

Co się składa na produkcję paliwa, które codziennie spalasz w swoim samochodzie spalinowym? Benzyna lub olej napędowy bierze się z ropy naftowej, która średnio znajduje się na głębokości 1800 metrów pod powierzchnią ziemi. Dużą ilość ropy naftowej wydobywa się za pomocą pomp. Pompy nie działają samodzielnie. W większości przypadków korzystają z energii elektrycznej. Do zasilenia jednej pompy wykorzystuje się średnio od 9960 kWh (kilowatogodzin) prądu miesięcznie. Aby ująć to w kontekście, taka ilość energii wystarczyłaby, aby zasilić Teslę model 3 do przejechania ponad 56 tysięcy kilometrów.

Porównanie zużycia energii Tesla i pompa rafinerii

Zużycie energetyczne pomp do wydobycia ropy

Szacuje się że w Stanach jest około 435000 odwiertów naftowych wykorzystujących pompy. Szacunkowe zużycie energii elektrycznej przez te odwierty to ponad 4300 gigawatogodzin (GWh) miesięcznie. To olbrzymia ilość energii elektrycznej, a to tylko po to, aby wydobyć ropę z ziemi. Gdybyśmy użyli tej energii do bezpośredniego zasilania pojazdów elektrycznych, wystarczyłoby na zasilenie ponad 15000000 (słownie: piętnaście milionów) pojazdów elektrycznych przez miesiąc. To tylko amerykańskie szyby naftowe na lądzie. A co z odwiertami głębinowymi? Najpopularniejszym sposobem zasilania morskiej platformy wiertniczej jest generator Diesla. Przeciętny generator na platformie wiertniczej zużywa od 20 do 30 ton metrycznych oleju napędowego dziennie. Elektryczny odpowiednik to 300000 kilowatogodzin. Szacuje się, że na świecie istnieje 1470 morskich platform wiertniczych, które zużywają ponad 13 miliardów kilowatogodzin energii miesięcznie.

Całe to pompowanie oleju łącznie wystarczałoby do zasilania ponad 70000000 (siedemdziesiąt milionów) pojazdów elektrycznych. Wynika to tylko z energii używanej do wypompowywania ropy naftowej z ziemi w Stanach i na morzu.

Tak więc paliwo nie tylko zanieczyszcza kiedy spalamy je w naszych samochodach, ale także zużywamy ogromne ilości energii elektrycznej tylko do pompowania oleju z którego jest wytwarzane. Połączenie zanieczyszczeń z rury wydechowej z emisjami powstającymi przy wypompowywaniu oleju z ziemi to straszny obraz. A pompowanie oleju nie jest czyste. Co roku miliony litrów przedostają się do oceanu powodując spustoszenie wśród ryb i innych zwierząt.

Ptak w ropie

Zanieczyszczenia z produkcji paliwa

Energia potrzebna na transport paliwa

Następnie ropa ta musi zostać przetransportowana. Większość dropy przepompowywana jest rurociągami. Na świecie są ponad 542000 km rurociągów, które transportują większość ze 100 milionów baryłek zużywanych przez nas dziennie.  Te rurociągi wykorzystują przepompownie, które zużywają jeszcze więcej energii. Ropa naftowa jest również transportowana statkami. Oceany są nieuregulowane pod względem emisji, więc statki używają najtańszego, najbrudniejszego paliwa, aby obniżyć koszty, co czyni je jednym z największych źródeł zanieczyszczeń na planecie. Żegluga jest odpowiedzialna za około 1 miliard ton CO2 rocznie, z czego 10% przypada na ropę naftową.

Przez to, że tankowce tak bardzo zanieczyszczają powietrze, wiele krajów nie zezwala im na operowanie w pobliżu ich linii brzegowej. Więc trzeba je holować do portu, w którym ropa jest przesyłana do rafinerii. Rafinacja ropy pochłania ogromną ilość energii i powoduje jeszcze większe zanieczyszczenie.

Zanieczyszczenie ze statków. Transport ropy

Rafinacja ropy naftowej – kolejny krok zatruwający środowisko

Rafinacja odbywa się poprzez podgrzewanie oleju do temperatury 427 stopni Celsjusza. Podgrzewanie 100 milionów baryłek ropy dziennie do takiej temperatury wymaga ogromnych ilości energii. Podgrzewanie tego oleju generuje tak dużo zanieczyszczeń, że rafinerie stwarzają poważne zagrożenie dla zdrowia w każdym miejscu, w którym działają. Rafinerie są głównym źródłem zanieczyszczeń w wielu dużych miastach na całym świecie. Jest tak źle, że ludzie mieszkający w pobliżu tych rafinerii mają wyraźny wzrost chorób płuc.

Rafinacja ropy naftowej - zanieczyszczenia

Rafinowany olej jest transportowany na stacje paliw ciężarówkami z silnikiem diesla, powodując jeszcze większe zanieczyszczenie. Następnie paliwo To jest spalane w samochodach osobowych i ciężarowych w naszych miastach, w których mieszkamy i oddychamy. Te samochody i ciężarówki mają silniki spalinowe, które są wyjątkowo nieefektywne. 70% energii ze spalania paliwa w samochodzie jest marnowane w postaci ciepła, a tylko 30% idzie na obracanie kół.

Także po zużyciu całej tej energii elektrycznej, wypompowując olej z ziemi, rafinując go, transportując, tracimy 70% tego co spalamy. Produkcja paliw kopalnych to niezwykle brudny i nieefektywny proces od samego początku do końca. Kiedy porównamy to wszystko z zasilaniem pojazdu elektrycznego różnica jest bardzo wyraźna. Energia elektryczna nie musi być pompowana z tysięcy metrów pod ziemią, transportowana ciężarówkami lub pociągami ani rurociągami i nie musi być wysyłana za granicę, nie wymaga rafinacji i nie zanieczyszcza miejsca, w którym mieszkamy i oddychamy.

Samochód elektryczny i spalinowy

Produkcja energii elektrycznej

Nawet jeśli energia elektryczna jest wytwarzana ze spalania węgla, elektrownia znajduje się z dala od skupisk ludności, jest przesyłana liniami energetycznymi, co pozwala uniknąć bezpośredniego zanieczyszczenia ludności. A jeśli samochód elektryczny jest zasilany czystą energią, to jest czysty od początku do końca.

Źródła zasilania w Europie - ile procent

W Stanach Zjednoczonych 47% energii pochodzi ze źródeł, które nie emitują CO2. W Europie jest jeszcze lepiej i jest to 56%. Odsetek czystej energii rośnie z każdym rokiem, ponieważ elektrownie węglowe i gazowe są zastępowane odnawialnymi źródłami energii.

A co z litem używanym w akumulatorach do pojazdów elektrycznych?

Lit to metal wydobywany na pustyniach Australii, Chin, Argentyny i Chile. Oprócz tego, że jest kluczowym składnikiem baterii, lit jest również spożywany jako lek na chorobę afektywną dwubiegunową. Zrobiono wiele publikacji na temat wpływu wydobycia litu na środowisko, ale to wszystko jest trochę przesadzone. Australia jest największym producentem litu na świecie. Gdyby były jakieś poważne problemy środowiskowe z tym wydobyciem, niektórzy Australijczycy mówiliby o tym. O czym tak naprawdę mówi Australia jeśli chodzi o zanieczyszczenie? Rafinacja ropy. Tak! Rafinacja ropy stwarza znacznie większe zagrożenie dla środowiska, niż całe wydobycie litu w kraju.

Australia nie jest krajem bardzo gęsto zaludnionym. Konsumuje 1% światowych zasobów ropy naftowej i rafinuje tylko 1/4 zużywanej przez siebie ropy. Ale wydobywają 50% litu na świecie. Tak więc kraj, który rafinuje tylko ćwierć procenta ropy naftowej na świecie i wydobywa 50% litu na świecie ma największy problem z rafineriami ropy naftowej.

Rafinerie ropy naftowej mają największy udział w zanieczyszczaniu i zagrożeniu dla zdrowia ludzi w Australii. To nawet nie biorąc pod uwagę wiercenia, pompowania, transportu i spalania tej ropy. To tylko jej rafinacja. Im bardziej się temu przyjrzysz, tym szybciej przyznasz, że absurdalnym stwierdzeniem jest to, że produkcja baterii jest w jakiś sposób tak zła, jak cykl paliw kopalnych. Całe dotychczasowe wydobycie litu na świecie nie spowodowało tak dużych szkód w środowisku, jak tylko jeden duży wyciek ropy.

Pożar

Co się dzieje z bateriami?

Co się dzieje z akumulatorami do pojazdów elektrycznych gdy się zestarzeją? Gdy nie są już wystarczające w pojeździe elektrycznym, można je wykorzystać jako magazyn energii do zasilania domu lub firmy dając im drugie życie. A kiedy już tam również są niewystarczające, są poddawane recyklingowi, czyli są rozkładane w celu odzyskania cennych metali z tych akumulatorów które zostają ponownie wykorzystywane w kolejnych generacjach pojazdów elektrycznych.

Głupim jest zużywanie tak dużej ilości energii elektrycznej do wypompowywania ropy z ziemi, generowania ton zanieczyszczeń, transportując i rafinując ropę, aby w końcu zmarnować 70% energii, spalając ją w naszych samochodach, podczas gdy moglibyśmy po prostu użyć tej energii bezpośrednio do zasilania pojazdu elektrycznego eliminując zanieczyszczenie pochodzące z rafinacji i spalania paliwa  w niskosprawnych silnikach spalinowych.

Zużycie energetyczne. Samochód elektryczny i spalinowy - porównanie

Patrząc z szerszej perspektywy jest oczywistym, że produkcja ropy naftowej to brudny i marnotrawny proces, zwłaszcza w porównaniu z alternatywnym zasilaniem pojazdów elektrycznych odnawialną energię elektryczną.

Dużo do czytania? Zobacz materiał w formie video


Mały kotekSpodobał Ci się wpis pt.:
Samochód elektryczny czy spalinowy? Co zanieczyszcza bardziej??
Za każdym razem kiedy zapominasz dać lajka pod wpisem, gdzieś na świecie ginie mały kotek :)

Wypowiedz się

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tu wpisz, czym wartościowym chciałbyś się podzielić na temat tego wpisu.
Każdy komentarz jest kierowany do kolejki do moderacji. Wszelkie próby spamu, szerzenie szkodliwych poglądów, obrażanie ludzi lub wchodzenie butami ze słomą są automatycznie odrzucane.

680