Formuła E. Wyścigi, które pasjonują mnie bardziej niż F1

Formuła E. Jak działa?

Formuła E to jeden z najszybciej rozwijających się sportów motorowych na świecie. Jest to seria wyścigów samochodów elektrycznych, która powstała w 2014 roku i od tamtego czasu zdobyła szerokie grono fanów na całym świecie. Formuła E jest uważana za elektryczny odpowiednik Formuły 1, jednak różni się od niej na wielu płaszczyznach.

Spis treści

Samochody w Formuła E są pozbawione wad bolidów spalinowych

Pierwszą i najważniejszą różnicą między Formułą E a Formułą 1 jest źródło napędu. Samochody Formuły E są zasilane elektrycznymi silnikami. Formuła 1, z drugiej strony, używa silników spalinowych, które są jednymi z najmocniejszych na świecie. Dlatego też Formuła E jest uważana za bardziej ekologiczną alternatywę dla tradycyjnej Formuły 1.

Formuła E jest bardziej przyjazna dla ludzi i miast, w których się odbywa, ponieważ nie generuje hałasu ani spalin. Dlatego niektóre tory wyścigowe są zorganizowane w środku miast europejskich na normalnych ulicach (odpowiednio zabezpieczonych), co jest niemożliwe w przypadku Formuły 1 ze względu na hałas i zanieczyszczenie powietrza. Ponadto Formuła E promuje innowacyjne technologie i rozwój motoryzacji elektrycznej, co może przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i ochrony środowiska naturalnego.

Długość trasy

Kolejną ważną różnicą między tymi dwoma seriami wyścigów jest długość trasy. Trasy w Formule E są zazwyczaj krótsze niż te w Formule 1, co powoduje, że wyścigi również zajmują mniej czasu. Jako że trasy w Formule E często są położone na ulicach miast, kierowcy muszą poradzić sobie z uciążliwościami, takimi jak ostry skręt, wąskie ulice i zmienne warunki drogowe. W Formule 1 trasy są umieszczone na specjalnie zaprojektowanych torach wyścigowych, które są zazwyczaj szerokie i gładkie.

Formula E - Vandoorne

Etapy zawodów

Formuła E wyróżnia się również sposobem przeprowadzania wyścigów. Każdy wyścig Formuły E składa się z dwóch części – kwalifikacji i wyścigu właściwego. Kwalifikacje mają miejsce przed wyścigiem i służą do ustalenia pozycji startowych dla kierowców. W wyścigu właściwym kierowcy muszą zmagać się z wymagającym przebiegiem trasy oraz z bateriami, które mają ograniczony zasięg. Kwalifikacje odbywają się na zasadzie wyścigów 1:1 na zasadzie drabinek. Wybierani się kierowcy w pary, gdzie muszą podczas eliminacji konkurować ze sobą na czas. Kto ma gorszy czas, wypada z drabinki i dostaje gorsze miejsce startowe.

Tryb ataku. Attack Mode w Formuła E – co to jest?

Jednym z ciekawych elementów wyścigów Formuły E jest tzw. Attack Mode, czyli tryb ataku. Jest to specjalny tryb, który jest dostępny dla kierowców w trakcie wyścigu i który pozwala im na uzyskanie dodatkowej mocy przez krótki czas. Brzmi to jak fabuła gier science fiction. To dodaje tym wyścigom więcej satysfakcji i zwiększa adrenalinę.

Aby włączyć Attack Mode, kierowcy muszą wjechać w specjalny obszar na torze, który jest oznaczony kolorem. Aby aktywować zebrany tryb ataku, kierowca musi wcisnąć specjalny przycisk na kierownicy. Po włączeniu trybu ataku samochód otrzymuje na krótki czas dodatkową moc, która pozwala kierowcy na uzyskanie przewagi nad innymi kierowcami. To można porównać do zbierania “nitro” w grach wyścigowych.

Attack Mode jest interesującym elementem wyścigów Formuły E, ponieważ wprowadza dodatkowy element taktyki i strategii dla kierowców. Kierowcy muszą decydować, kiedy najlepiej włączyć tryb ataku, aby uzyskać przewagę nad innymi kierowcami, ale jednocześnie nie zużyć zbyt szybko baterii. Ponadto decyzja o użyciu trybu ataku może być trudna, ponieważ kierowca musi przejechać przez specjalny obszar na torze, co oznacza, że traci na tym czas i prędkość.

Wprowadzenie Attack Mode do wyścigów Formuły E pokazuje, jak ten sport stawia na innowacje i wprowadza nowe elementy, które mają zwiększyć atrakcyjność wyścigów dla fanów i kierowców. Wprowadzenie tego trybu do wyścigów Formuły E pokazuje, że seria ta jest nie tylko ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych sportów motorowych, ale również sportem, który idzie w parze z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi i kreatywnością organizatora.

Fanboost

Jednym z najważniejszych elementów Formuły E był również Fanboost. Fanboost to system, który pozwala fanom na głosowanie na swojego ulubionego kierowcę na początku każdego wyścigu. Podczas transmisji na ekranie pojawiał się fotokod, który umożliwiał widzowi zadecydować, któremu kierowcy widz chce dodać mocy.

Niestety Fanboost od sezonu 2023 został wycofany.

Specyficzne przepisy

Formuła E ma również swoje specyficzne przepisy i regulacje. Na przykład, każdy zespół Formuły E może użyć tylko jednego samochodu na cały sezon wyścigowy. Zespoły muszą zaprojektować i zbudować samochód, który jest nie tylko szybki, ale także wytrzymały i niezawodny. Ponadto Formuła E nakłada również limity na liczbę zespołów i kierowców, którzy mogą wziąć udział w sezonie.

W bolidach elektrycznych imponuje moment przyspieszenia

W wyścigach Formuły E moment przyspieszenia samochodu jest imponujący ze względu na charakterystykę silników elektrycznych. Elektryczne silniki mają wysoki moment obrotowy już od samego startu, co oznacza, że samochody Formuły E są w stanie osiągać bardzo szybkie przyspieszenia i wystrzelić do przodu jak torpeda. Dodatkowo elektryczne silniki nie mają opóźnień wynikających z konieczności ogrzewania się, jak to ma miejsce w przypadku silników spalinowych, co przyczynia się do jeszcze szybszego przyspieszenia. W efekcie, wyścigi Formuły E oferują widowiskowe i emocjonujące wyścigi, gdzie zawodnicy walczą o każdą setną sekundy.

Bolid Formuła E

Pit stop na tankowanie jest niepotrzebny

Jednym z ciekawych elementów wyścigów Formuły E jest fakt, że nie ma konieczności zjazdu do pit stopu przez cały wyścig. Jest to możliwe dzięki temu, że samochody elektryczne nie wymagają tankowania. Baterie w samochodach Formuły E są wystarczająco wytrzymałe, aby umożliwić kierowcom przejechanie całego wyścigu bez konieczności ładowania ich.

Zjazd do pit stopu może być potrzebny tylko wtedy, gdy kierowcy muszą wymienić opony. Opony w samochodach Formuły E ulegają szybszemu zużyciu niż w tradycyjnych samochodach wyścigowych ze względu na charakterystykę torów Formuły E, które zazwyczaj są położone na ulicach miast. Zmiana opon jest szybka i może zostać wykonana w czasie trwania wyścigu, ale kierowcy muszą pamiętać, żeby nie przekroczyć maksymalnego limitu prędkości w pit lane.

Brak konieczności zjazdu do pit stopu przez cały wyścig to ciekawy element Formuły E, ponieważ wprowadza dodatkowy element strategii dla kierowców. Kierowcy muszą pamiętać o oszczędzaniu energii baterii, ale jednocześnie muszą jechać wystarczająco szybko, aby zachować pozycję w wyścigu. Ponadto fakt, że nie ma konieczności zjazdu do pit stopu, sprawia, że wyścigi są bardziej dynamiczne, a kibice mogą cieszyć się ciągłą walką na torze.

Racjonalne zarządzanie energią w samochodzie

Czasami zdarza się, że baterie w samochodach Formuły E z ledwością wystarczają na cały wyścig. Jest to celowo wymuszone przez regulacje serii, które ograniczają maksymalną pojemność baterii oraz moc silnika, aby zwiększyć zrównoważenie i zapewnić bardziej interesujące wyścigi. Energię można oszczędzać różnymi stylami jazdy, a odzyskiwać poprzez hamowanie. Tak więc logiczne zachowania na torze zwiększają szanse na dojechanie szczęśliwe do mety. To ma za zadanie uczyć zwykłych kierowców elektryków, jak należy właściwie używać samochodu, aby jazda była jak najbardziej wydajna energetycznie. Ma to sens, szczególnie w czasach, w których rynek nowej motoryzacji dopiero się rozwija i potrzebna jest edukacja nabywców samochodów elektrycznych.

Wprowadzenie takiej regulacji do wyścigów Formuły E pokazuje, że seria ta jest nie tylko ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych sportów motorowych, ale również sportem, który wymaga od kierowców umiejętności planowania i zarządzania energią. Oszczędzanie energii jest kluczowe w Formule E, a kierowcy, którzy potrafią najlepiej zarządzać energią swojego samochodu, są w stanie osiągnąć sukces w tej serii wyścigowej.

Rozwój elektromobilności w sporcie

Jednym z największych atutów Formuły E jest fakt, że jest to sport, który idzie w parze z technologicznymi postępami w dziedzinie energii elektrycznej. W miarę jak technologia baterii i silników elektrycznych staje się coraz bardziej zaawansowana, Formuła E staje się coraz bardziej interesującym sportem, który może stanowić przyszłość sportów motorowych.

Formuła E jest również ciekawą serią wyścigów dla fanów, którzy interesują się sportem, ale także zrównoważonym rozwojem. Elektryczne samochody Formuły E są jednymi z najbardziej zaawansowanych technologicznie pojazdów na świecie, co sprawia, że wyścigi Formuły E są nie tylko emocjonujące, ale także inspirujące.

Formuła E – gdzie oglądać wyścigi?

Wyścigi pod szyldem FORMULA E odbywają się od 2014 roku. Transmituje je wiele światowych stacji telewizyjnych i serwisów streamingowych. W Polsce od kilku lat prawa do transmisji ma Eurosport (dane na 2023), gdzie można zobaczyć na żywo relacje ze wszystkich startów. Gorąco zachęcam do zainteresowania się wyścigami Formuły E. Uważam, że jest to ciekawa alternatywa dla spalinowych wyścigów Formuły 1. Przyjdą kiedyś czasy, że motoryzacja w całości przejdzie na zasilanie bezemisyjne, więc Formułą E będzie zyskiwać systematycznie na popularności. Warto już teraz zainteresować się tym tematem i być świadkiem przełomowych zmian w sportach motorowych.


E-booki

Wypowiedz się

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2,656

Szukałeś mnie na Instagramie?