Miłośnicy dwóch kółek wiedzą, ile radości daje jazda rowerem. Ale niektórzy mogą nie wiedzieć, jaka jest frajda z jazdy na rowerach mniej popularnych. Najczęściej spotykane w mieście i w terenie są rowery miejskie, górskie, crossowe i szosowe. Gatunków rowerów jest jednak znacznie więcej, a jazda na nich różni się od popularnych rodzajów. Pozwól, że opowiem Ci o kilku rowerach, które miałem przyjemność wypróbować, a nie są tak często spotykane.
Fatbike
Rower nie musi być pojazdem sezonowym tylko na wiosnę-lato. W zimie, kiedy pod kołami znajduje się warstwa śniegu, jazda na rowerze może być nieco trudniejsza. Aby rozwiązać ten problem, pojawiły się rowery typu fatbike, które dzięki grubym, 4-calowym oponom, pokonają teren tak, jak pokonuje motocykl lub quad.
Fatbike to rower stworzony typowo pod trudne tereny. Na kamieniach, śniegu, piachu i dziurawym asfalcie sprawdzi się znacznie bardziej, niż tradycyjny rower górski.
Minusem tego roweru jest cięższa sterowność oraz konieczność włożenia więcej energii w pedałowanie. Grube opony mocno tłumią prędkość, ale zyskują na przyczepności.
Gravel
Kiedy jesteś miłośnikiem rowerów górskich, ale masz ciągoty do rowerów szosowych, lub odwrotnie: jeśli jesteś szosowcem, ale ciągnie cię czasami do MTB, możesz wybrać środkową opcję, jaką jest gravel.
Gravel, głównie za sprawą kierownicy i profilem ramy, przypomina typowy rower szosowy z tą różnicą, że nadaje się nie tylko na gładki asfalt, lecz także na bardziej terenowe nawierzchnie typu szuter czy leśna droga. Opony zastosowane w tych rowerach mogą być zbliżone do tych, których się używa w rowerach crossowych. Odrobinę grubszy bieżnik, by zapewnić większy komfort jazdy po terenie powoduje lepszą jazdę poza asfaltem.
O ile w rowerach szosowych najpopularniejszy typ hamulców to V-brake, to w gravelach częściej spotkać można tarczówki. Do gravela można przymocować sakwy i inne akcesoria, a to z kolei podkreśla jego bardziej turystyczny charakter.
Tandemy
Tandemów nie używa się na co dzień. Nie są wygodnymi rowerami. To jest raczej ciekawostka do umilenia sobie czasu we dwoje. Częstymi użytkownikami tandemów są zakochane pary lub seniorzy. Raczej rzadko można je zobaczyć na naszych ulicach. Bardziej na bezdrożach lub parkach rekreacyjnych.
Tandemy lubiane są przez osoby niewidome oraz o mniejszej sprawności ruchowej. Takie osoby mogą usiąść z tyłu, podczas gdy kierowca z przodu decyduje o całym przebiegu jazdy. Oprócz rowerów do jazdy we dwoje, istnieją także rowery 3 osobowe.
Uwaga. Ze względu na niestandardową długość roweru, należy ostrożnie podchodzić do zakrętu.
Rowery 36”
To absolutna rzadkość, choć kilkadziesiąt lat temu przez krótki okres można było takie rowery spotkać na porządku dziennym. Standard średnicy kół w rowerach miejskich to 26 lub 28 cali. Jazda na rowerze na kołach 36-calowych znacząco zmienia odczucia związane z jazdą. Przede wszystkim trudniej się wchodzi i startuje, ale gdy już się rower rozpędzi, dzięki dużym kołom zyskuje się pęd lepszy niż przy tradycyjnych rowerach. Wiadomo – im większa średnica koła, tym większe prędkości można osiągnąć. Tyle, że 36 cali to trochę za dużo na zwyczajnego użytkownika.
Rowery z kołami 36-calowymi sprawdzą się wśród ludzi o niestandardowo wysokim wzroście. Świetnie się nimi zjeżdża po schodach, ale nie chcę nic sugerować.
Dirt
Rowery dirt skierowane są głównie do młodzieży, która wyrosła już z BMXów i chce spróbować poskakać na czymś większym i bardziej dynamicznym. Dirt od BMXa różni się znacząco. Przede wszystkim wielkością ramy, koła, mechaniką kierownicy, a także szerszym zastosowaniem. Skacząc na rowerach dirt można wykonywać wiele świetnych akrobacji. Najpopularniejszym polskim zawodnikiem w kategorii dirt jest Szymon Godziek.
To nie wszystko
Nietypowych rodzajów rowerów jest znacznie więcej. Do tych bardziej egzotycznych można zaliczyć unicykle i rowery poziome. Te pierwsze cechują się tym, że składają się tylko z siodełka i jednego koła. W cyrku na pewno widziałeś taki. Rowery poziome to totalna egzotyka. Wyobraź sobie, że jeździsz na rowerze leżąc, a korbę masz przed sobą wyżej, niż masz ułożone pośladki. Poza tymi wspomnianymi modelami, można jeszcze wiele wymieniać. Ważne, że każdy rodzaj roweru spełnia swoją rolę i daje niezłą frajdę.
Pasjonat pozytywnego stylu życia. Prowadzę bloga od 2012 roku dzieląc się wiedzą i spostrzeżeniami. Ekspercko recenzuję rzeczy i miejsca warte uwagi, które zmieniają życie na lepsze. Poza blogowaniem napisałem kilka e-booków oraz publikacje w prasie drukowanej. Moje treści cytowane są przez duże media, w tym telewizja i portale.