Jak przygotować rower na wiosnę

Środki do pielęgnacji roweru

Rowerzyści są jak przebiśniegi. Czują ogromną radość, gdy kończy się zima i zaczyna cieplejsza pora roku. Kocham to uczucie po długiej zimie, gdy już wiosenny wiatr daje znać, że to ten właściwy moment, że to już teraz, że to już właśnie ten czas, aby wyjąć rower i pognać w siną dal z uśmiechem na twarzy.

Zanim jednak wsiądziemy pierwszy raz w tym roku na rower, należy sprawdzić, czy nadaje się do jazdy. Przez zimę wiele zdarzyć się mogło, dlatego dla własnego bezpieczeństwa należy zrobić przegląd roweru.

Czynności serwisowe przed rozpoczęciem sezonu rowerowego

Rower nudzący się w piwnicy przez zimowy okres na pewno się zakurzył. Zanim wskoczymy na dwa kółka i poczujemy radość między nogami, warto odpowiednio przygotować rower do sezonu.

Wpis powstał dzięki współpracy z popularną i lubianą marką WD-40 – Producentem specjalnej linii środków do czyszczenia i konserwacji rowerów WD-40 BIKE.
Zobacz gamę środków WD-40 dedykowanych do roweru

Czyszczenie roweru z kurzu

To, czego się nie używa, szybciej się kurzy. Ta zasada panuje od początków ludzkości. To samo dotyczy rowerów. Nieużywany przez kilka miesięcy rower z pewnością pokrył się delikatną warstwą kurzu, a być może nawet pajęczynami. Jeśli lubisz pająki i cieszysz się, kiedy pająki z twojego roweru robią sobie domek, to nie czytaj dalej 🙂

Ja postanowiłem rower zrobić na błysk, aby z początkiem sezonu znowu wyglądał jak pierwszego dnia zakupu. Do tego celu użyłem preparatu WD-40 Bike Cleaner, posiadającego praktyczny rozpylacz, który w postaci mgiełki dobrze rozprowadza preparat po ramie roweru i innych elementach.

Wystarczy jedno psiknięcie na wybrane miejsce, przejechanie ściereczką i rower lśni jak nowy 🙂 Środka tego użyłem również do wyczyszczenia siodła, szprych i pedałów. Jednym środkiem czyszczącym wyczyściłem każdy rodzaj tworzywa wchodzący w skład roweru.

WD-40 Bike do czyszczenia roweru

WD-40 Bike Cleaner

Sprawdzenie gwintów

Gwinty w jakichkolwiek urządzeniach lubią się po jakimś czasie poluzować. Gdy wsiadasz na rower, musisz mieć pewność, że kierownica jest odpowiednio mocno przykręcona. To samo dotyczy kół, pedałów, siodła, hamulców, jak i pozostałych elementów roweru. Nie ufaj stwierdzeniu, że skoro jesienią wszystko było dobrze dokręcone, to i na wiosnę tak pozostało. Nie. Dla własnego bezpieczeństwa upewnij się, że nic ci nie będzie grozić podczas jazdy.

Smarowanie łańcucha

Zasada jest taka: najpierw odtłuszczamy i czyścimy łańcuch i zębatki, dopiero potem smarujemy. Ja użyłem smaru uniwersalnego w sprayu WD-40 Bike All Conditions Lube. Zaletą tego smaru jest uniwersalność, łatwość dozowania i możliwość stosowania bez względu na warunki atmosferyczne. Naciskamy dozownik w sprayu i kręcimy korbą aż do zrobienia pełnego okrążenia łańcucha. Gotowe.

WD-40 Bike All Conditions Lube

WD-40 Bike All Conditions Lube

Regulacja linek hamulcowych i przerzutek

Częste hamowanie lub zmiana biegów powoduje, że linki hamulcowe lub do przerzutek się rozciągają. Przed odstawieniem roweru na zimę zapominamy, że wiosną trzeba sprawdzić stan linek. Regulacja linek jest prosta i poradzi sobie z nią każdy, nawet początkujący rowerzysta. Zanim pojedziesz, musisz być 100% pewny sprawności hamulców.

Sprawdzenie stanu ogumienia

Opony i dętki to najbardziej zużywające się elementy roweru. Dętka potrafi przebić się w najmniej odpowiednim momencie, dlatego warto dla pewności przed sezonem wymienić dętki na nowe. Opony, jeśli nie noszą wyraźnych śladów zużycia, nie wymagają wymiany, lecz należy pamiętać, że stan bieżnika znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy rowerem.

Jaki sprzęt serwisowy zabieram na dłuższe wyprawy rowerowe?

Gdy już rower jest gotowy do jazdy, czas wsiąść na siodło i wyruszyć przed siebie. Po drodze jednak spotkać może nas wiele niespodzianek, dlatego warto ze sobą wozić podręczne akcesoria serwisowe, które uratują przed wracaniem pieszo do domu. W moim plecaku znajdują się wielofunkcyjne klucze, tzw. multitool, pasujące do każdego gwintu. Wożę też ze sobą łatkę do dętek i klej. Nigdy nie wiadomo na jaki kolec się wjedzie lub kiedy pędzący jeż wyskoczy znienacka 🙂 Gdy przejażdżkę rowerową planuję w godzinach wieczornych, zabieram ze sobą zapasowe baterie do oświetlenia. Włączone oświetlenie to nie tylko większe bezpieczeństwo, ale i obowiązek. Kiedy mam ochotę wybrać się na piaszczyste tereny, mam też ze sobą poręczne tubki z suchym smarem, który dobrze sprawdzi się na zakurzonych nawierzchniach.

WD-40 suchy i mokry smar

WD-40 suchy i mokry smar

Wystarczy odrobina suchego smaru pomiędzy złącza zakurzonego łańcucha, aby odzyskać płynność jazdy.

O czym na koniec należy jeszcze pamiętać?

Jeśli wydaje ci się, że jesteś wystarczająco przygotowany do pierwszej przejażdżki rowerowej w tym roku, powiem ci czego jeszcze potrzebujesz: dobrego humoru. Tak! Bo nie ma nic przyjemniejszego od radości z jazdy na świeżym powietrzu na sprawnym rowerze z pozytywnym nastawieniem.

I takich dobrych chwil wam życzę.

Pozdrower!

Rower elektryczny Haibike

Dziękuję fotografowi Grzegorz Gilski (gilski.pl)

 


E-booki

Komentarzy: 2

  1. Andrzej

    Gdy jeszcze byłem sezonowym rowerzystą (“sezonowym” bo są jeszcze całoroczni) to jedyne co robiłem to dopompowanie kół, popsikanie tu i ówdzie WD-40 i przetarcie siodełka i kierownicy, żeby sobie ubrania nie pobrudzić. No i kiedyś sobie robię pierwszą rundkę po zimie, śmigam aż miło i nagle na rękę wychodzi mi wielki pająk. Cud że żyję, bo z moją arachnofobią to nie wiem, co byłoby pierwsze: zawał serca czy drzewo. Na szczęście instynkt był szybszy: pająka zrzuciłem, zatrzymałem się i dopiero wtedy wpadłem w panikę 🙂

  2. Paweł

    Jak dla mnie to klocki hamulcowe się bardziej zużywają od opon i dętek 🙂

Wypowiedz się

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2,191

Szukałeś mnie na Instagramie?