Czy olej rzepakowy jest zdrowy? Zalety oleju rzepakowego

Pole rzepaku

Używa się go często, a tak mało o nim mówi. Olej kuchenny – nieodzowny towarzysz każdego bywalca kuchni. Dziś poopowiadamy sobie jakie zalety posiada olej rzepakowy, a na końcu wpisu podzielę się przepisem na polsko-meksykańską sałatkę z wykorzystaniem oleju rzepakowego.

Zalety oleju rzepakowego

O zaletach oleju rzepakowego ostatnio zrobiło się dość głośno za sprawą ogólnopolskiej kampanii społecznej pod nazwą “Olej rzepakowy skarbem Europy”. Kampania ta ma za zadanie edukować społeczność i wskazać zalety ze stosowania oleju rzepakowego w codziennej kuchni. Ja również uczestniczę w tej akcji, dlatego korzystając z okazji, że mnie do niej zaproszono, podzielę się swoimi słowami.

Kiedyś była moda na oliwę z oliwek. Moda ta nie ma jednak pokrycia z tym, jaki skład zawiera taka oliwa. Niewielka wartość odżywcza oliwy a także gorszy smak od rzepaku powoduje, że warto pomyśleć nad wyborem czegoś, co ma szersze zastosowanie, a przede wszystkim zawiera właściwą proporcję kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.

Zawartość kwasów tłuszczowych w oleju rzepakowym

Omega-3 i omega-6 to wartościowe kwasy tłuszczowe, które znajdują się w zdrowych produktach żywnościowych. Omega-3 ma pozytywny wpływ na pracę serca, mózgu oraz utrzymanie poprawnego działania wzroku. Korzystnie wpływa również na skórę, stawy, kości, a także działa przeciwnowotworowo. Omega-3 najczęściej występuje w rybach. Znajduje się też w składzie mleka matki, więc już od początku naszego życia nam ten kwas towarzyszy. Występuje również w olejach roślinnych, jednak tutaj więcej można znaleźć kwas tłuszczowy omega-6. Jeśli chodzi o omega-6, to znajdziemy go w dużej ilości produktów roślinnych: oleju rzepakowym, tofu, pestkach czarnej porzeczki, migdałach czy orzechach włoskich. Ogólnie zaleca się, aby proporcja kwasu omega-3 do omega-6 w codziennej diecie wynosiła 1:2. Olej rzepakowy w sam raz spełnia ten warunek:

  • tłuszcze nasycone: 7%
  • omega-3: 10%
  • omega-6: 20%
  • oleinowy: 62%

Jak widać, kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 stanowią blisko 30% składu oleju rzepakowego, czyniąc ten olej jednym z najzdrowszych.

Zawartość witamin w oleju rzepakowym

Olej rzepakowy jest też bogaty szczególnie w trzy rodzaje witamin. Należą do nich witamina E, K oraz A. Zobaczmy zawartość witamin w oleju rzepakowym na 100 gram produktu:

  • witamina E: 33 mg
  • witamina K: 75 μg
  • prowitamina A: 550 μg

Olej rzepakowy czy słonecznikowy?

Pewnie wielu z was zadaje sobie pytanie co lepsze: olej rzepakowy czy słonecznikowy? Oba oleje są popularne na polskich stołach, lecz gdyby je porównać, który z nich wypadłby lepiej? Sprawdźmy to.

Olej rzepakowy zawiera więcej kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w porównaniu z olejem słonecznikowym. Ma też więcej witaminy K i A. Za przewagą oleju słonecznikowego przemawia większa zawartość witaminy E. Wydawałoby się, że każdy z tych olejów ma swoje mocne i słabsze strony, jednak kluczowy czynnik, jakim jest zawartość kwasów omega 3 i 6 przemawia za tym, że lepszy pod względem składu jest olej z rzepaku.

Do czego można wykorzystać olej rzepakowy?

Do wszystkiego, do czego wykorzystuje się inny olej. Olej rzepakowy można wykorzystać do smażenia, a przede wszystkim można użyć do sałatek warzywnych. Ole daje sałatce lepszą konsystencję, większą przyczepność składników, polny zapach, no i wspomniane wcześniej kwasy tłuszczowej.

Przepis na zdrową warzywną sałatkę z olejem rzepakowym

Sałątka warzywna z olejem rzepakowym

Chcesz zdrowo zacząć dzień z dobrą sałatką? Polecam ci skorzystanie z mojego pomysłu na polsko-meksykańską kuchnię. Przepis uprzyjemni ci dzień i sprawi, że w prawidłowy sposób utrzymasz dobre samopoczucie, przy okazji doznając smacznych doznań smakowych.

  • kapusta rzymska
  • rukola
  • drobno starta marchew
  • kukurydza – ⅓ puszki
  • czerwona fasola – ⅓ puszki
  • pomidorki koktajlowe – 5 szt.
  • ostra papryczka jalapeno
  • olej rzepakowy
  • suszone pomidory
  • mielona suszona słodka papryka
  • suszony czosnek z trawą cytrynową
  • przyprawa kebab shoarma lub dowolna do pieczonego kurczaka
  • sok pomidorowy (do popicia podczas jedzenia)

A przy okazji – sami powiedzcie: czy nie pięknie wiosną wygląda żółte pole rzepaku?


Wypowiedz się

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tu wpisz, czym wartościowym chciałbyś się podzielić na temat tego wpisu.
Każdy komentarz jest kierowany do kolejki do moderacji. Wszelkie próby spamu, szerzenie szkodliwych poglądów, obrażanie ludzi lub wchodzenie butami ze słomą są automatycznie odrzucane.