Czy olej rzepakowy jest zdrowy? Zalety oleju rzepakowego

Pole rzepaku

Używa się go często, a tak mało o nim mówi. Olej kuchenny – nieodzowny towarzysz każdego bywalca kuchni. Dziś poopowiadamy sobie jakie zalety posiada olej rzepakowy, a na końcu wpisu podzielę się przepisem na polsko-meksykańską sałatkę z wykorzystaniem oleju rzepakowego.

Zalety oleju rzepakowego

O zaletach oleju rzepakowego ostatnio zrobiło się dość głośno za sprawą ogólnopolskiej kampanii społecznej pod nazwą “Olej rzepakowy skarbem Europy”. Kampania ta ma za zadanie edukować społeczność i wskazać zalety ze stosowania oleju rzepakowego w codziennej kuchni. Ja również uczestniczę w tej akcji, dlatego korzystając z okazji, że mnie do niej zaproszono, podzielę się swoimi słowami.

Kiedyś była moda na oliwę z oliwek. Moda ta nie ma jednak pokrycia z tym, jaki skład zawiera taka oliwa. Niewielka wartość odżywcza oliwy a także gorszy smak od rzepaku powoduje, że warto pomyśleć nad wyborem czegoś, co ma szersze zastosowanie, a przede wszystkim zawiera właściwą proporcję kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.

Zawartość kwasów tłuszczowych w oleju rzepakowym

Omega-3 i omega-6 to wartościowe kwasy tłuszczowe, które znajdują się w zdrowych produktach żywnościowych. Omega-3 ma pozytywny wpływ na pracę serca, mózgu oraz utrzymanie poprawnego działania wzroku. Korzystnie wpływa również na skórę, stawy, kości, a także działa przeciwnowotworowo. Omega-3 najczęściej występuje w rybach. Znajduje się też w składzie mleka matki, więc już od początku naszego życia nam ten kwas towarzyszy. Występuje również w olejach roślinnych, jednak tutaj więcej można znaleźć kwas tłuszczowy omega-6. Jeśli chodzi o omega-6, to znajdziemy go w dużej ilości produktów roślinnych: oleju rzepakowym, tofu, pestkach czarnej porzeczki, migdałach czy orzechach włoskich. Ogólnie zaleca się, aby proporcja kwasu omega-3 do omega-6 w codziennej diecie wynosiła 1:2. Olej rzepakowy w sam raz spełnia ten warunek:

  • tłuszcze nasycone: 7%
  • omega-3: 10%
  • omega-6: 20%
  • oleinowy: 62%

Jak widać, kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 stanowią blisko 30% składu oleju rzepakowego, czyniąc ten olej jednym z najzdrowszych.

Zawartość witamin w oleju rzepakowym

Olej rzepakowy jest też bogaty szczególnie w trzy rodzaje witamin. Należą do nich witamina E, K oraz A. Zobaczmy zawartość witamin w oleju rzepakowym na 100 gram produktu:

  • witamina E: 33 mg
  • witamina K: 75 μg
  • prowitamina A: 550 μg

Olej rzepakowy czy słonecznikowy?

Pewnie wielu z was zadaje sobie pytanie co lepsze: olej rzepakowy czy słonecznikowy? Oba oleje są popularne na polskich stołach, lecz gdyby je porównać, który z nich wypadłby lepiej? Sprawdźmy to.

Olej rzepakowy zawiera więcej kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w porównaniu z olejem słonecznikowym. Ma też więcej witaminy K i A. Za przewagą oleju słonecznikowego przemawia większa zawartość witaminy E. Wydawałoby się, że każdy z tych olejów ma swoje mocne i słabsze strony, jednak kluczowy czynnik, jakim jest zawartość kwasów omega 3 i 6 przemawia za tym, że lepszy pod względem składu jest olej z rzepaku.

Do czego można wykorzystać olej rzepakowy?

Do wszystkiego, do czego wykorzystuje się inny olej. Olej rzepakowy można wykorzystać do smażenia, a przede wszystkim można użyć do sałatek warzywnych. Ole daje sałatce lepszą konsystencję, większą przyczepność składników, polny zapach, no i wspomniane wcześniej kwasy tłuszczowej.

Przepis na zdrową warzywną sałatkę z olejem rzepakowym

Sałątka warzywna z olejem rzepakowym

Chcesz zdrowo zacząć dzień z dobrą sałatką? Polecam ci skorzystanie z mojego pomysłu na polsko-meksykańską kuchnię. Przepis uprzyjemni ci dzień i sprawi, że w prawidłowy sposób utrzymasz dobre samopoczucie, przy okazji doznając smacznych doznań smakowych.

  • kapusta rzymska
  • rukola
  • drobno starta marchew
  • kukurydza – ⅓ puszki
  • czerwona fasola – ⅓ puszki
  • pomidorki koktajlowe – 5 szt.
  • ostra papryczka jalapeno
  • olej rzepakowy
  • suszone pomidory
  • mielona suszona słodka papryka
  • suszony czosnek z trawą cytrynową
  • przyprawa kebab shoarma lub dowolna do pieczonego kurczaka
  • sok pomidorowy (do popicia podczas jedzenia)

A przy okazji – sami powiedzcie: czy nie pięknie wiosną wygląda żółte pole rzepaku?


E-booki

Wypowiedz się

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3,614

Szukałeś mnie na Instagramie?