Temat bloga na topie: Dlaczego kobiety zdradzają?

Jak zadbać o jakość snu?

Mężczyzna śpi

Osoby cierpiące na bezsenność mają ciężko w życiu. Brak odpowiedniej ilości snu powoduje, że organizm nie regeneruje się w takim stopniu, w jakim powinien. Nie tylko długość snu wpływa na samopoczucie. Duży wpływ na jakość snu ma wiele innych czynników, takich jak jakość powietrza w sypialni, odpowiednia ciemność, cisza, a także to, na czym się śpi. I właśnie o tym będzie dzisiejszy temat wpisu.

Wybór materaca

Materac należy wymieniać co kilka lat jak już zauważymy, że się odkształcił na tyle mocno, że już nie jest możliwe przywrócenie go do pierwotnej sprężystości. Im większa waga ciała, tym bardziej materac się zużywa. Tym również bardziej zalecana jest większa jego twardość. Jest kilka skali twardości materaca. Oznaczane są one symbolem “H” oraz liczbą od 1 do 5, gdzie najniższa wartość to materac miękki, a 5 to materac o największej twardości. Miękkie materace stosuje się głównie w łóżkach dziecięcych. Z doświadczenia wszyscy wiemy, że kobiety także lubią się “miękko” wyspać 🙂

Najpopularniejszą twardością jest H3, czyli materac średnio twardy. Używa się go głównie u osób z wagą powyżej 70 kg, lub gdy śpi się we dwoje. Każdy ma swoje preferencje, ale należy pamiętać również o jakości wypełnienia materaca. Do wyboru są materace kokosowe, sprężynowe, piankowe oraz wiele innych, których wybór może zależeć przede wszystkim od ceny.

Wybór łóżka

Zanim jednak wybierzemy odpowiedni materac, wcześniej należy zaplanować wybór odpowiedniego łóżka. To od jego konstrukcji będzie zależeć wybór materaca. Gdy śpi się solo, optymalną szerokością łóżka jest 140-160 centymetrów oraz 200 centymetrów długości. W przypadku sypiania we dwoje, dobrym wyborem będzie łóżko o szerokości 180 cm. Warto jest zaplanować swobodną przestrzeń dla siebie, ale należy uwzględnić także wielkość pomieszczenia. Mając wielkie łóżko w małym pokoju wcale nie będziemy tacy zadowoleni. Uczucie ciasnoty może stać się bardziej uciążliwe niż zbyt wąskie łóżko. Warto mieć na uwadze, że dobrze powinniśmy się czuć nie tylko w łóżku, ale i poza nim.

Jeśli mamy ciasne mieszkanie, dobrą praktyką będzie wybór takiego łóżka, które posiada dolne szufladki. Dzięki temu zyskujemy dodatkowy schowek na nadmiarowe rzeczy.

Znaczenie w jakości łóżka stanowi w sporej mierze rodzaj drewna, z jakiego jest wykonane. Zalecane jest drewno dębowe lub bukowe, ale sosnowe też będzie dobre. Należy unikać innych tanich typów drewna, gdyż może się okazać, że po paru latach użytkowania łóżko zacznie skrzypieć, lub, co gorsza pękać.

Śpiący kot - jakość snu

Kot ma łatwiej w życiu. Wszędzie się wyśpi 🙂

Wybór pościeli

Szorstka, tania pościel kupowana na targu, mimo, że ma ładny wzorek, może nie być najlepszym wyborem. To co tanie od razu powinno wzbudzać ostrożność podczas wyboru. Jakość materiału niekiedy można już wyczuć po samym dotyku. Należy uważać także na barwniki materiału, które mogą wywoływać alergie po kontakcie ze skórą. Uznaje się, że najlepszym materiałem do najlepszej jakości snu jest satyna. To lekki materiał, który jest nie tylko miły w dotyku, ale także bezpieczny dla ciała. Bawełna bawełnie nierówna. Przy tym materiale wybór pościeli to w pewnym sensie loteria, o ile nie znamy producenta. Warto więc wybierać spośród tych znanej marki.

Wybór ubioru do snu

Lekki, oddychający materiał znacznie poprawia komfort spania. Ciało się nie poci, skóra oddycha, a rano człowiek budzi się bardziej świeży, a co za tym idzie wypoczęty. Można też spać nago. Spanie bez ubrań jest zdrowe z wielu jeszcze innych względów, ale o tym przeznaczony będzie osobny wpis. Osobiście śpię nago nawet zimą i uważam taką formę spania za najbardziej komfortową dla ciała. Jedno, czego należy unikać, to syntetycznych materiałów, które nie pozwalają naszemu ciału swobodnie oddychać podczas snu.

Odpowiedni klimat mieszkania. Wisienka na torcie aby poprawić jakość snu

Mówiąc “klimat” nie chodzi tylko o temperaturę (ideałem jest temp. między 18 a 21 stopni) i odpowiednią wilgotność (na poziomie 35-40%). Ważne jest też wyciszenie od hałasu z zewnątrz (samochody jeżdżące nocą po mieście mogą stanowić spory problem z zasypianiem), oraz zaciemnienie pomieszczenia. Z hałasem może być ciężko, bo jeśli mieszkamy przy drodze, jedynym sposobem na cichy sen będzie zamknięcie okna na noc nawet latem. Mam w tym ogromne szczęście, że mieszkam z dala od ulicy, a jedyne, co mi hałasuje, to poranny śpiew ptaków z lasu.

Ze światłem już łatwiej sobie poradzić. Oprócz banalnego powyłączania wszystkich lampek, pozostaje jeszcze sprawdzenie, czy nie będą przeszkadzać nam diody w zasilaczach, ładowarkach, telewizorze i innych urządzeniach, które jako pojedyncze urządzenie tak mocno nie przeszkadzają, ale ich suma może powodować, że nasze mieszkanie jest pełne drobnych punktów świetlnych. Tu z pomocą może przyjść urządzenie domowe typu smart, które jednym poleceniem powyłącza wszystkie zbędne urządzenia z listwy zasilającej.

Jakość snu ma znaczenie także w codziennym życiu

Teraz, gdy już wiesz jak zadbać o odpowiednią jakość snu, możesz nie tylko się dobrze wyspać, ale również wpłynąć na twoje zdrowie i lepsze samopoczucie w ciągu dnia. Czego ci bardzo życzę.



Mały kotekSpodobał Ci się wpis pt.:
Jak zadbać o jakość snu??
Za każdym razem kiedy zapominasz dać lajka pod wpisem, gdzieś na świecie ginie mały kotek :)

Wypowiedz się

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Tu wpisz, czym wartościowym chciałbyś się podzielić na temat tego wpisu.
Każdy komentarz jest kierowany do kolejki do moderacji. Wszelkie próby spamu, szerzenie szkodliwych poglądów, obrażanie ludzi lub wchodzenie butami ze słomą są automatycznie odrzucane.

111